Friday, May 11, 2007

شغلك ولا المدام


امبارح كنا بنتكلم انا و(امشيرة) صديقتى العزيزة اللى هى ميرو
وانا مسمياها امشيرة لانها متقلبه زى شهر امشير بالظبط
وكنا بنتكلم عن ان هى لما تحب ترتبط بأنسان تكون هى اهم حاجة عنده من اى حاجة حتى شغله
و بالصدفه انا كنت قريت موضوع امبارح عن مين الاهم
الشغل ولا الحبيبه ولا الخطيبه ولا المدام اى مسمى مش هاتفرق
وكان فى واحد باعت بييقول ان الشغل اهم من المدام
و كاتب ايه الاسباب اللى تخلى ان الشغل اهم
وبصراحة كلامة كان لذيذ وعجبنى
وده كلامة اللى يمكن انا موفقاه فى جزء منه و معترضه على الباقى
يقول احمد وده اسمة :
بالله عليك بتحب مين اكتر المدام ولا شغلك
تتهم كل نساء العالم الرجال بأنهم يحبون شغلهم اكتر ما بيحبوهم
كا زوجات او كاخطيبات او كا حبيببات وانا بالنيابه عنى
اعترف ان هذا صحيح صحيح صحيح
لى اسبابى و مبرراتى التى ارجو منكم التفكير فيها بعين العقل
1- الشغل بيصرف عليا... بس انا اللى بصرف على المدام
2- فى الشغل ممكن تزعق براحتك و زعيقك يجيب نتيجة
مع المدام صعب تزعق براحتك ومهما زعقت مش هاتجيب نتيجة
3- ممكن تزوغ من الشغل فى اى وقت....انما تزوغ من المدام : هيهات انسى يا عمرو
4- فى الشغل عندك مدير ممكن ترضيه لو اشتغلت كويس... انما المدام لو عملت قرد مش ممكن ترضيها
5- فى الشغل من حقك تاخد اجازة عندك اجازة عارضه واعتيادى ومرضي غير ايام الجمعه والعطلات الرسميه
انما مع المدام مش ممكن تاخد اجازة بالعكس دا لازم تلزقلها
يوم الاجازة بتاعتك والا يبقى نهار الفاميلى مالوش ملامح
6- فى الشغل ممكن تترقى وتاخد منصب بيه وباشا كمان ويبقى ليك مكتب لوحدك
وفراش وسكرتيرة خاصة والكل يضربلك تعظيم سلام...
انما فى البيت هاتعيش زوج وتموت زوج واللقب الوحيد اللى ممكن لما تنادى عليك المدام
وتقولك يا ابو العيال او يا حاج ولما تعجز تقولك يا بركه
7-الشغل لو زهقت منه ممكن تسيبه بدون مشاكل وبسهوله ...
انما مع المدام لو روحك طلعت لازم تحط فى بقك كوتشى وتفكر مليون مرة فى
المؤخر والنفقه والعيال وتلاقى نفسك بتغنى انا اللى استاهل كل اللى يجرالى
(الغالى بعته رخيص ولا حسبوش غااااالى (العزوبيه طبعا
8- الشغل لو سبته او سويت معاشك او بلغت سن المعاش بتاخد مكافأة كبيرة
ومعاش وحفله تكريم ...اما المدام لو سبتها قبل ماتموت انت اللى هاتدفع مؤخر
ونفقه وشقه وتتحبس لو ما دفعتش بالتى هى احسن
9- ممكن تغير شغلك او تتنقل لو لقيت شغل احسن منه ...
لكنك طووووول الوقت بتشوف بنات احلى ميت مرة من المدام بس ماتقدرش تغيرها ...ظلم!
10-فى الشغل متأمن عليك علشان لو حصلك حاجة ..
المدام هى اللى هاتقبض التأمين
وفى النهايه
بتهوى مين اكتر المدام ولا شغلك ؟
الاجابة : المدام طبعا
*********
عجبنى كلامة رغم ان كتير من بنات جنسى ممكن يعترضوا ومايعجبهومش كلامة
بس فعلا كلامة فيه جزء كبير من الحقيقه
بس مهما كانت اهمية الشغل عند اى انسان
مايخليهاش تيجى على حساب اهتمامه بنصفه الاخر او نصفه الحلو
لان احنا وهنا بتكلم عن النساء بصفه عامه ديما بنكون محتاجين نحس بالاهتمام والحب
اكيد كل حبيبة او خطيبه او زوجة بتحب وبتسعد بنجاح الانسان اللى مرتبطة بيه
بس برضة بتكون محتاجة لحبه واهتمامة اكتر من اى شئ تانى
مش كده ولا ايه

8 comments:

meroooo said...

والله كلامه ميه ميه ياطوبه
انا معها بس برضه الست عليها عامل كبير اوي هي اللي ممكن تخلي حياتها جنه وهي برضه اللي ممكن تخليها نار
الزاج عامل مشترك بين اتنين
وربنا يوافق اي اتنين متجوزين

AHMED SAMIR said...

هو طبعا دمه خفيف جدا وتعليقه اكتر من روعة
بس السؤال نفسه غريب من الاصل
السؤال دة تماما كما لو كنت بتسأل واحد انت بتحب ماما ولا باب؟!!!
ماينفعش يعني اكون بحب الاتنين؟!!!!
مفيش حد طبعا اهم من حد بس انا بيتهيأ لي ان الشغل وسيلة علشان افضل احب المدام..ماهو لو الواحد ما بيشتغلش او سايب شغله مش هيلاقي ياكل وبالتاي هتبقى عيشته غم في غم وهتنقلب العيشة دي ع المدام وبالتالي هيخسر الاتنين
وبما اني مش متزوج اساسا اقدر اقوللك ان الاتنين مش مهمين عندي ع الاطلاق
يالا ماهي خسرانة خسرانة
تحياتي واحتراماتي

Reemo said...

بس المدام عندها حاجات كتير مش فى الشغل
المدام هى اللى بتحتوى وبتطبطب وبتحب وبتسهر وبتتعب وتستحمل ظروف الشغل
مينفعش يقارن بين الاتنين
لانه ببساطه ميقدرش يستغنى عن الاتنين
الشغل المدام مكملان لحياه الزوج اللى بيسعى نص عمره علشان يجمعهم سوا
وبيقضى النص التانى علشان يوفق بينهم
البوست تحفه يا رورو
تسلم ايديكى
luv u (K)

re7ab said...

انا طوبه يا امشيرة ههههههههههههه
بصى يا ميرو الاتنين عليهم نفس العامل
بس انا بحس ديما ان المرأة ديما بيكون اهتمامها الاول بزوجها واولادها عكس الرجل تماما
يمكن الرجل بتكون عنده اولويات وحاجات اهم وبتكون زوجته واولادة فى المرتبه التانية عنده بس هو اكيد لازم يكون عارف ان كل اللى بيتعمل علشانهم اولا واخيرا
ميرسى على ردك يا قمر

re7ab said...

هو اكيد يا سمير دمع خفيف وتعليقه فعلا لذيذ
هو ممكن يكون بيحب الاتنين بس اكيد فى اولويات وزى ماقلت لاميرة ان ديما الرجل بيكون الشغل اهم عنده قبل اى شئ تانى
واكيد انت هاتعرف لما تترتبط بأذن الله
و تبقى تقولها ايه الاهم عندك
ميرسى يا سمير على ردك
وديما منورنى

re7ab said...

الله على كلامك يا ريمو
انتى ديما بتقولى الكلام المفيد والجميل
وهو لازم فعلا يكون فى نفس الاهتمام
لو اهتم بالشغل ها ياخد منه حاجات كتير ولو اهتم بزوجته ها تديله برضة الراحة والاهتمام والحب اللى تخليه يكون كويس فى شغله وفعلا الاتنين بيكملوا بعض
تسلميلى يا قمرى على ردك وكلامك الجميل (k)

الحصان الأسود said...

مش في كل الأحوال بيكون النصف الحلو ..... حلو

re7ab said...

الحصان الاسود
بشكرك على مرورك وردك فى مدونتى
و هو فعلا لكل قاعده شواذ بس الاكيد ان النص تانى ديما حلو
ميرسى على ردك وشرفتنى بزيارتك